رویداد دانشافزایی و توانمندسازی «معنا»، با حضور 415 تن از مدیران، معلمان و مربیان حوزههای آموزشی و پرورشی مدارس امام رضا(ع) و همچنین اساتید مطرح حوزههای آموزشی کشور در سالن همایشهای دبیرستان علوم و معارف اسلامی امام رضا(ع) آغاز بکار کرد.
این رویداد یکروزه، با موضوع محوری «مدرسه آینده؛ چالشها، فرصتها و بایستهها»، در دو بخش صبح و عصر، متشکل از چهار سخنرانی علمی و نیز سه کمیسیون تخصصی پیشبینی شده است.
در بخش سخنرانیها، علی عبدالعالی با همراهی زهرا مازندرانی حول محور «پیش به سوی نسل فردا»، سارا سلیمی نمین با محور «مدرسه نسل4»، علیرضا مهرجردی حول محور «تربیت در عصر هوش مصنوعی، چالشها و فرصتها» و نیز سیدمحمدصادق علی پرست با محوریت «اهمیت و دلایل برگزاری رویداد «معنا» و معرفی برنامههای تحولی بنیاد فرهنگی رضوی» در خدمت حاضران بودند.
علاوه بر این، بخش کلیدی این رویداد مشتمل بر سه کمیسیون تخصصی، با ارائه سارا سلیمی نمین با موضوع «پداگوژی در مدرسه نسل4»، محمدرضا قاسمی به همراه سیدمصطفی تقوی با موضوع «تعلیم و تربیت در عصر هوش مصنوعی» و همچنین مصطفی مکارم با موضوع «رمزگشایی از جعبه سیاه نوآوریهای آموزشی» بود.
مدرسه تحول آفرین، در یک نقطه، متوقف نمی شود
در بخش نخست این رویداد، سیدمحمدصادق علی پرست، مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی، با اشاره به اهمیت برگزاری رویدادهای توانمندسازی و دانش افزایی کادر آموزشی و پرورشی مدارس، اظهار کرد: جریان علم متوقف نمیشود و حرکت پرشتابی دارد. این حرکت، بر جریان آموزشی اثر خود را میگذارد. اگر چرخشهای تحول آفرین اتفاق نیفتد، به معنای واقعی ما از دور رشد و تعالی جا می مانیم.
وی با بیان اینکه نسل جدید همزمان با پیشرفت های روز تغییر میکند و به روز میشود، ادامه داد: همرا ه با تغییر و تحولات حوزه های فناوری و هوش مصنوعی، باید حوزه تعلیم و تربیت نیز تغییر و تحول پیدا کند تا پاسخگوی نیاز نسل جدید باشد. امروز شاهد ورود هوش مصنوعی به حوزه آموزش هستیم.
علی پرست، در ادامه با تشریح تصویر تازه دنیای آموزش و پرورش با ورود به دوران هوش مصنوعی، گفت: کلاسهای درس و روشهای آموزش متاثر از رویکردها و ابزارهای نوین به خصوص هوش مصنوعی تفاوت کرده اند.
وی تأکید کرد: امروز دیگر، دانشآموز تعاریف سابق را ندارد، دانشآموز، خود نیز بخشی از فرایند آموزش است. او با دسترسی آسان به هوش مصنوعی و متاورس، به امکانات علمی نظیر آزمایش، مطالعه و تحقیق و... دسترسی دارد و می تواند خود، در نقش دستیار معلم ظاهر شود.
نقش هدایتگری معلمان
علی پرست افزود: زمانی که ابزارها، امکانات و سپهر آموزشی تغییر میکند، فراگیران نیز باید آموزههای تازهای داشته باشند؛ یاد بگیرند با چالشهای امروز روبرو شوند و با دوستان و افراد جامعه چطور ارتباط مؤثر برقرار کند. معلم نیز باید در این محیط تغییر کرده و یاد بگیرد چطور نقش هدایتگری خود را ایفا کند و در واقع باید بتواند فراتر از دیوارهای کلاس و مدرسه، شاگردانش را آماده مواجهه با دنیای جدید کند.
مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی، خطاب به همکاران مدارس امام رضا(ع) ابراز کرد: همکاران گرامی، باید گام به گام با سیر این تغییرات، با آگاهی و هم افزایی، پیش برویم. اگر در این مسیر توقف کنیم، باید خیلی زود، در مدرسه خودمان را ببندیم. چرا که مدرسهای که متوقف شده است، آسیبزا است و مانع رشد است.
وی با اشاره به اهمیت نقش خانواده در جریان تحولات آموزشی تصریح کرد: دانشآموز امروز، فراتر از مدرسه است، در عرصه اجتماعی کنشگری میکند. اگر امروز خانواده به همراه مدرسه، آموزش نبیند و به خدمت گرفته نشود، نمیتواند در فرایند تربیت نقشآفرین باشد. اگر از این جریان عقب بمانیم، دیگران در تربیت فرزندان ما مؤثر خواهند بود. از این رو، لازم است با میل و رغبت، برای رشد فرزندان خود وقت بگذارید.
علی پرست تأکید کرد: مدارس امروز، یادگیرنده هستند. نیاز است، مدیر مدرسه ما، شوق یادگیری و بنای همکاری و تبادل تجربه داشته باشد، وگرنه از سیر سریع تحولات جا میماند و نمیتواند منشا اثر و تغییر مطلوب باشد.
وی با تشریح تصویر امروز مدارس امام رضا(ع) و بنیاد فرهنگی رضوی، گفت: این همه، بخشی از رویکرد تحول آفرین در بنیاد فرهنگی رضوی است که امروز در حال روی دادن است؛ دانشآموز، معلم، محیط آموزشی، خانواده به تدریج درگیر این تغییرات میشوند و امیدواریم به زودی در نتیجه برگزاری رویدادهای توانمندسازی معنا، حاصل این برنامه ریزی ها و تحولات را در مدارس امام رضا(ع) خواهید دید.
رویکردهای آموزش و پرورش امروز باید تغییر زیربنایی کند
در بخش دیگری از این همایش آموزشی، علی عبدالعالی استاد تمام دانشگاه علم و صنعت و مدیر شبکه تلویزیونی آموزش با موضوع «مدارس فردا» سخن خود را آغاز کرد و با بیان اینکه مدل آموزش و پرورش و مدرسه داری امروز باید به صورت مبنایی تغییر کند، ابراز کرد: وقتی دانش آموزان ما به دوره هوش مصنوعی تعلق دارند، دیگر روش های سنتی مبتنی بر محفوظات هیچ کاربردی ندارد.
وی اضافه کرد: مدل نسل بعدی، اختلاف معنایی با نسل های پیش از خود خواهد داشت. سرعت امروز فناوری، شتاب روزافزون این تغییر و تحولات را بالاتر برده است. مدرسه متاورس، خیلی زودتر از آنچه فکرش را می کنید، مدل مدرسه داری و آموختن را متحول می کند.
عبدالعالی درخصوص آینده نزدیک مدرسه داری معتقد است:حداکثر تا پنج سال دیگر، مدارس دیگر به این شکل دایر نخواهد شد. از این رو، تغییر دادن و زیباسازی صورت و مدل گذشته، دیگر کمکی به روزآمد کردن مدرسه های ما نخواهد کرد.



نظر شما